Sidor

fredag 15 mars 2013

En kaka till kaffet

Fredag, äntligen! Ska bara njuta av tillvaron under denna helgen. Göra klart vardagsrummet med det sista. Måla ramarna i vitt och köpa lite blommor. Framför allt få bort det som inte ska vara där mer.
Det blir en banankaka bakad i eftermiddag finns några bruna bananer kvar. Kan ju lägga en kaka i frysen:))
I morse när jag körde från gymet var solen på väg upp. Tänkte det skulle bli en fin dag vilket det blev:))

Här kommer det utlovade receptet

Banankaka
Ing:
75 g smör
1/2 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
2 mogna mosade bananer
3 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form på ca 1,5 liter
Tid i ugnen 55-60 min. (Enligt min ugn så tog det ca 45 min. Känn med en sticka)

Vispa ägg och socker poröst, smält smöret och häll på mjölken.
Rör ner bananmoset i äggröran med kanelen och rör till en slät smet. Blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat. Rör sedan ner detta i äggsmeten och blanda, till sist rör ner smörblandningen. Slå smeten i formen och grädda.
Ha koll på tiden då det skilde sig på min ugn markant:))

Tyvärr ingen bild då den var försvinnande go:)) istället jobbets fredagsfika istället!

Ha en bra fredag!
Soliga kramar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar